Sidor

måndag 13 augusti 2012

Inte jag?

Här kommer nu ett inlägg om ärlighet, speciellt ärlighet i bloggar. Om ni inte orkar läsa är det fritt fram att hoppa över det!
För några dagar sedan läste jag en blogg.  Jag reagerade bara på en sak som det stod i den skrev. Bloggaren skrev ungefär att hon raderade alla gamla inlägg eftersom de var pinsamma, hon skämdes för dem och hon lät inte som sig själv. Vadå inte låta som sig själv?
Vi tar det enkla först. Det med pinsamma inlägg. Jo, hela min blogg är full av dem. Inte minst de första inläggen undviker jag att någonsin igen läsa. Just de inläggen om någonting i den här bloggen är jag själv. Jag låter dem vara kvar för att människor ska få en uppfattning om hurdan jag är. Det är inget jag är stolt över, klart att jag helst skulle vilja att allt skulle vara perfekt, jättebra och vara stolt över allt. Det går inte, och då har jag hellre kvar allt. Jag försöker inte ta bort det som är lite sämre, utan låter det vara kvar. Just för att alla ska förstå att jag inte är så bra som jag skulle verka om jag skulle ta bort dem. Jag är helt enkelt ärlig, det som jag en gång har publicerat ska inte bort. Fast jag själv undviker att tänka på just de inläggen. Jag försöker helt enkelt vara så ärlig som möjligt. Klart att jag utelämnar vissa grejer, inte är jag heller perfekt, men jag försöker.
Men jo. Att inte låta som sig själv i sin egen blogg. Det går helt enkelt inte! Det går inte att inte låta som sig själv. Det går att låta som den delen av sig själv man inte vill vara, den delen som bara försöker imponera på andra, den delen som inte vågar vara sig själv, den delen som man helt enkelt inte vill visa. Det går också att överdriva någon av sina delar så att den delen blir mycket mera framträdande, men det går inte att bli en annan person i en blogg. Det går inte att starta om en personlighet från noll och plötsligt vara den i en blogg. Eller någon annanstans. Det är ändå bara en variant av dig själv.
Poängen med det här var kanske att det inte går att ljuga. Det går att bara visa en del av sanningen, men vad vinner någon på det? Ingen gillar någon bättre, i alla fall inte på någon djupare nivå, för att du utelämnar delar av dig själv. Tvärtom så går det åt andra hållet när de ser helheten.
Så kan man ju också göra det på det enkla sättet och aldrig börja blogga. Eller redan från början ljuga om precis allting (och berätta om det!), inte ens försöka vara bättre än vad man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar