Sidor

torsdag 18 augusti 2011

Vildjäst!

Nu har min vildjäst äntligen blivit klar! Spännande, spännande! På söndag ska det bli bullar med den, men först måste man göra en sorts surdeg. Den finns nu uppe på kylskåpet, om allt går bra är den klar på söndag morgon. Om det inte går enligt planerna blir det väl bullar på måndag. Det skulle kanske också vara en idé, sabotera levaindegen så att den blir klar en dag senare, tadaa, en perfekt orsak att baka bullar en vanlig måndag eller tisdag. Degen kan nämligen inte sparas hur länge som helst, då blir den liksom slapp och bröd-/bulldegen jäser inte lika bra. Men så som jag tar hand om min surdeg är den alltid sån... Kanske det krävs att man har ett recept var det står exakt vilken tid vilken dag man ska mata surdegen och exakt hur mycket. Så är det nu, och den surdegen har jag inga problem med. Tja, den gamla i kylskåpet mår inte så bra. Jag ska baka med den på veckoslutet, vi får se om den hinner bli frisk tills det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar